Vai ir pareizi, ka automašīna ir dārgāka, kā nekustamais īpašums?

Pašlaik vidējā lietota divistabu dzīvokļa cena ir aptuveni 20 tūkstoši Eiro, bet jauns dzīvoklis jaunuzceltā mājā maksās pat līdz 40 tūkstošiem Eiro. Bet tajā pat laikā jauna automašīna tev izmaksās tādas pašas naudas summas no 20 tūkstošiem līdz pat 40 vai 50 tūkstošiem. Un tas, savukārt nozīmē tikai to, ka automašīna var tikt pielīdzināta dzīvokļa cenai, kas manā skatījumā ir diezgan interesanti, jo, lai gan automašīnas tiek veidotas no metāla un dažādām tehnoloģijām, tomēr tās ir daudz reižu mazākas nekā dzīvokļi un tajās arī tiek izmantoti daudz mazāk materiāli. Padomājiet, cik daudz materiāli tiek izmantoti dzīvokļa uzcelšanai, kur ir mājai jāuzceļ pamati, tālāk jāceļ sienas, starpsienas, grīdas un jumts, tālāk jāapstrādā visas šīs virsmas, jāliek logi, jāliek siltināšana, jāvelk elektrotīkls un interneta vadi, jāpievieno siltums gaisma, mēbeles, tualete, vannasistaba, izlietnes, gāzes vai elektriskā plīts, jāievieto skaitītāji, jāiekar griesti, jāizveido grīdas un jālīmē tapetes. Bet no otras puses automašīnai arī ir jātaisa riepas, amortizatori, šasija, jāveido mašīnas metāla karkass, jāvelk vadi, jāizveido un jāievieto motors un ātrumkārba, jāpievieno visi pārējie motoriņi sūkņi, pumpji un citas lietas, kas tiek ievietotas motorā. Jāizveido apsilde un kondicionieris, jānokrāso visa mašīna, jāizveido visa automašīnas iekšējā telpa ar “mēbelēm” un visām iekārtām un beigu beigās tas viss jāsaliek kopā tā, lai šī automašīna varētu nobraukt simtiem tūkstošu kilometru.

Jāatzīst, ka pirms šī raksta iesākšanas manas domas bija tādas, ka automašīnu cenas ir neadekvāti augstas un tām nevajadzētu būt tikpat lielām, kā dzīvokļiem, bet padomājot par to, kas iet iekšā gan automašīnā gan dzīvoklī es daudz skaidrāk redzu, kāpēc abu šo lietu cenas ir tik lielas, Protams, noteikti ka līdz šim visas tehnoloģiskās attīstības jau būtu šīs cenas samazinājušas, ja visu laiku netiktu izdomāts kaut kas jauns, ko patērētājiem pārdot, bet fakts ir tāds, ka gan dzīvokli gan automašīna paši par sevi ir ļoti kompleksi objekti un nevar teikt, ka viens ir vieglāks vai sarežģītāks par otru. Dzīvokļa uzbūvēšanā un iekārtošanā ir vajadzīgs daudz cilvēku darbaspēks un katrs dzīvoklis pamatā ir pilnīgi unikāls, bet automašīnas, lai gan ir mazākas, tomēr ir daudz komplicētākas un tāpēc tās tiek ražotas masveidā uz tā sauktajām robotiskajām un cilvēciskajām līnijām, kur katrs robots un cilvēks dara tikai vienu darbu un dara to pēc iespējas ātrāk.

Lai gan šie abi produkti ir pilnīgi atšķirīgi, tomēr tāpēc, ka tos izmantojam mēs paši, cilvēki, tad ir redzami dažādi salīdzinājumi, kā, piemēram, sildītājs un arī kondicionieris, elektriskie vadi, mūzikas iekārta, mīkstas sēžamvietas utt. Cilvēkiem ir nepieciešams sava veida komforts un tāpēc arī sen ir aizgājuši tie laiki, kad Ford kompānija varēja saražot miljoniem vienādu automašīnu un visi tās gribēja pirkt kā traki. Tagad katram ir vajadzīga sava individuālā automašīna un tieši tas pats ir arī par mājvietām. Protams, ka mēs varētu masveidā ražot daudzdzīvokļu mājas ar vienādiem dzīvokļiem par salīdzinoši niecīgām naudas summām salīdzinot ar mūsdienu cenām, bet tādus mājokļus cilvēki negribētu pirkt, jo katram ir vajadzīgs kaut kas unikāls!

megapolis